Headlines News :
Perjuangan Reformasi....
Perjuangan ibarat mata rantai - Kita bukanlah yang memulakan da’wah dan tarbiyyah ini, tetapi kita adalah penyambung dan penerus kepada perjuangan dakwah ini. Perjuangan yang kita lakukan hari ini ialah warisan perjuangan rakyat yang ditindas sebelum ini. Kita bukan yang dahulu tetapi kita bukan yang terakhir. Cuma lakukan yang terbaik diketika zaman kita ini.
Home » » Cerita Tentang Semut

Cerita Tentang Semut

Written By Reformis on Friday, April 4, 2014 | April 04, 2014

Semut merupakan sejenis serangga kecil yang hidup di dalam tanah, di hutan, di celah lubang dinding rumah dan ada juga di dalam balang gula di rumah .Pelbagai jenis spesis semut  telah ditemui dan jarang ditemui sama ada di hutan , di rumah atau di bandar. Antara semut yang biasa ditemui ialah semut kerengga, semut merah /api (atau di kenali sebagai semut gatal), semut hitam, semut kecil dan pelbagai lagi jenis semut . Semut biasanya hidup dalam komuniti @ masyarakat yang besar dan hidup
dalam keadaan bekerjasama antara satu sama lain.


Semut amatlah rajin bekerja dan sanggup berjalan ’berjuta-juta batu’@ berpindah untuk mencari makanan dan akan membina populasi baru di tempat yang banyak makanan. Tahukah anda semut tidak akan tersesat mencari rumah mereka(semut) sendiri  kerana semut akan membina jaringan jalan mereka sendiri dan akan berlaga serta ‘bersalam’ melalui sesunggut bila berjumpa sesama semut.

Semut mempunyai deria bau yang sensitif terhadap makanan seperti gula, manisan atau makanan di dapur serta di meja makan. Semut dengan gula sukar untuk dipisahkan ibarat pepatah yang biasa didengar ’mati semut kerana gula’. Mereka(semut) akan ‘hurung’ / himpun beramai-ramai bersama gula @ makanan dan membawa balik makanan ke sarang mereka. Ajaibnya, semut boleh mengangkat cebisan makanan sekali ganda dari berat badan mereka dan berjalan membawa makanan ke sarang mereka. SubhannaAllah



Semut kerengga biasanya lebih suka tinggal di atas pokok buah-buahan ,contohnya pokok  rambutan ,pokok mempelam dan lain-lain lagi. Kerengga akan membina ‘rumah’ @ sarang mereka menggunakan daun di pokok  yang di cantum-cantumkan. Kerengga  akan menggigit manusia jika ‘rumah’ mereka dicerobohi @ diganggu–gugat oleh manusia yang ingin mengambil buah atau mencantas pokok. Kerengga secara ‘individu’ @ berkumpulan akan mengigit /mengetit manusia dengan cepat tanpa berfikir panjang kerana mereka akan mempertahankan ‘sarang’ mereka daripada dicerobohi.

Kerengga mempunyai ketua mereka sendiri yang dikenali sebagai ‘Ratu’ atau raja semut yang bersaiz agak besar sedikit berbanding saiz semut kerengga lain. Ratu kerengga akan memastikan kerengga lain selamat dan akan meningkatkan lebih banyak populasi kerengga.



Semut hitam adalah jenis semut yang berjalan laju dan banyak di dapati di rumah @ iaitu di tempat lembap contohnya di bawah tikar getah yang lembap. Semut ini selalunya senang ditemui  kerana ‘mereka’ membiak dengan banyak di sesuatu tempat.Semut jenis ini jarang mengigit manusia kerana mereka akan melarikan diri jika diri mereka terancam.

Semut merah/semut api atau dikenali juga dengan nama semut ‘gatal’ adalah sejenis semut yang amat agresif dan suka menggigit/mengetit kulit manusia jika mereka diganggu atau sarang mereka di ceroboh oleh sesiapa jua . Kulit manusia yang di ketit semut api akan mengalami kegatalan kulit untuk tempoh yang singkat.  


Contohilah sikap semut yang suka bekerjasama dalam hidup bermasyarakat dan rajin bekerja dan tidak kenal putus asa. Semut akan mempertahankan ‘rumah’ mereka daripada dicerobohi atau diganggu gugat oleh sesiapa saja. AllahuAkhbar!






Surah An-Naml (Ayat 15-Ayat 35)

Cerita Semut & Nabi Sulaiman
Surah An-Naml (Ayat 18-19)
"Hingga apabila mereka sampai  di lembah semut berkatalah seekor semut: Hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu, agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tentaranya, sedangkan mereka tidak menyadari"; 

"Maka dia (Nabi Sulaiman) tersenyum dengan  tertawa karena (mendengar) perkataan semut itu. Dan dia berdo'a: "Ya  Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri ni'mat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakku dan untuk  mengerjakan amal saleh yang Engkau redhai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh".
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

Berita Pilihan

Saiful rayu sumbangan RM1 seorang bantu kempen

PORT DICKSON: Calon Bebas Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson, Mohd Saiful Bukhari Azlan, merayu sumbangan RM1 seorang daripad...

Gambar Terkini

Gambar Terkini
Bekas pembantu peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim, Saiful Bukhari Azlan hari ini “bersalaman” dengan bekas “bosnya” yang meliwatnya.

Popular Posts

Bual Kosong

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2011. Nadi Reformasi - All Rights Reserved
Template Design by Creating Website Published by Mas Template