Headlines News :
Perjuangan Reformasi....
Perjuangan ibarat mata rantai - Kita bukanlah yang memulakan da’wah dan tarbiyyah ini, tetapi kita adalah penyambung dan penerus kepada perjuangan dakwah ini. Perjuangan yang kita lakukan hari ini ialah warisan perjuangan rakyat yang ditindas sebelum ini. Kita bukan yang dahulu tetapi kita bukan yang terakhir. Cuma lakukan yang terbaik diketika zaman kita ini.
Home » » Ukraine, Moscow kian tegang

Ukraine, Moscow kian tegang

Written By Reformis on Monday, April 21, 2014 | April 21, 2014


Donetsk: Sekurang-kurangnya seorang terbunuh dalam pertempuran antara pasukan anti-pengganas Ukraine dengan kumpulan bersenjata pro-Russia yang menawan sebuah balai polis di Slavyansk, insiden yang diramal meningkatkan ketegangan hubungan dengan Moscow.

Menteri Dalam Negeri Ukraine, Arsen Avakov, berkata seorang pegawai negara itu terbunuh manakala kemalangan jiwa turut dilaporkan di pihak pemisah.

Seramai 40,000 askar Russia kini ditempatkan sempadan timur Ukraine manakala Moscow memberi amaran kepada Kiev agar tidak melaksanakan sebarang tindakan kekerasan. “Kemalangan jiwa berlaku di kedua-dua belah pihak,” kata Avakov melalui laman Facebooknya, ketika media Russia dalam laporan yang tidak disahkan berkata, seorang penunjuk perasaan terbunuh.

Sabtu lalu, Avakov mengecam apa yang disifatkan sebagai ‘paparan tindakan agresif Rusia’ apabila militan pemisah bersenjata melancarkan siri serangan ke atas ibu pejabat polis di seluruh bahagian di sebelah timur.

Serangan terancang sekumpulan lelaki yang memakai seragam tentera tidak bertanda merujuk kepada apa yang berlaku di Crimea Mac lalu, sekali gus mencetus kebimbangan bahawa Russia cuba menyemarakkan kekacauan sebagai alasan untuk campur tangan di Ukraine.

Majlis Keselamatan Ukraine bermesyuarat lebih tiga jam kelmarin untuk membincangkan krisis di timur, namun setakat ini tiada keputusan diumumkan.

Tuduh Moscow ceroboh

Ukraine turut menuduh Moscow melakukan ‘pencerobohan’ kelmarin selepas sekumpulan lelaki bersenjata merampas dua bangunan keselamatan ketika tunjuk perasaan menuntut wilayah majoriti berbahasa Russia ini untuk menyertai Russia semakin merebak.

Serangan yang diselaraskan itu dan satu siri tembakan antara militan dan polis di dua bandar di timur menambahkan lagi ketidaktentuan krisis menjelang rundingan langsung pertama antara Kesatuan Eropah (EU) dan diplomat Amerika berserta rakan sekutu mereka Moscow dan Kiev di Geneva pada Khamis.

Kerajaan sementara Ukraine berdepan tekanan berterusan dari Russia sejak penyingkiran presiden kurang popular yang disokong Kremlin Viktor Yanukovych Februari lalu dan keputusan untuk menjalin hubungan lebih rapat dengan Barat. - AFP

Kangkung
http://tokeikangkung.blogspot.com/

Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

Berita Pilihan

Saiful rayu sumbangan RM1 seorang bantu kempen

PORT DICKSON: Calon Bebas Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson, Mohd Saiful Bukhari Azlan, merayu sumbangan RM1 seorang daripad...

Gambar Terkini

Gambar Terkini
Bekas pembantu peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim, Saiful Bukhari Azlan hari ini “bersalaman” dengan bekas “bosnya” yang meliwatnya.

Popular Posts

Bual Kosong

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2011. Nadi Reformasi - All Rights Reserved
Template Design by Creating Website Published by Mas Template