Headlines News :
Perjuangan Reformasi....
Perjuangan ibarat mata rantai - Kita bukanlah yang memulakan da’wah dan tarbiyyah ini, tetapi kita adalah penyambung dan penerus kepada perjuangan dakwah ini. Perjuangan yang kita lakukan hari ini ialah warisan perjuangan rakyat yang ditindas sebelum ini. Kita bukan yang dahulu tetapi kita bukan yang terakhir. Cuma lakukan yang terbaik diketika zaman kita ini.
Home » » 7 Penduduk Palestin Ditembak Mati

7 Penduduk Palestin Ditembak Mati

Written By Senior Editor on Sunday, September 30, 2018 | September 30, 2018


BANDAR GAZA. Wilayah Palestin – Tujuh penduduk Palestin, termasuk dua remaja lelaki berusia 12 dan 14 tahun terbunuh ditembak tentera Israel di sempadan Gaza kelmarin, kata Kementerian Kesihatan.

Kematian itu menjadi hari pa­ling berdarah dalam protes sempadan yang bermula sejak 14 Mei lalu, apabila lebih 60 penduduk Palestin maut dalam keganasan yang mengiringi perasmian kedutaan Amerika Syarikat (AS) di Baitulmuqaddis, satu tindakan yang mencetuskan kemarahan rakyat Palestin.

Nasser Mosabih, 12, Mohammed al-Houm, 14, dan Iyad Al-Shaar, 18, ditembak mati kelmarin dalam tunjuk perasaan di sepanjang sempadan Israel, kata jurucakap Kementerian Kesihatan, Ashraf al-Qudra kepada agensi berita AFP.


Empat lagi lelaki berusia 20-an juga terbunuh dalam tunjuk perasaan meluas di sepanjang sempadan, kata jurucakap itu sambil menambah bahawa 210 orang telah dimasukkan ke hospital, termasuk 90 orang dengan luka terkena tembakan.

Tentera Israel dalam satu ke­nya­taan berkata, kira-kira 20,000 ‘perusuh’ telah berkumpul di beberapa lokasi di sepanjang sempadan dan mereka telah melempar bom tangan dan alat letupan di beberapa lokasi yang berbeza.

Pihak tentera Israel berkata, anggotanya melepaskan tembakan ‘mengikut prosedur operasi standard’ dan pesawat Israel juga membedil dua pos kawalan milik Hamas di Gaza.

Penduduk Palestin melakukan protes sekurang-kurangnya sekali seminggu di sepanjang sempadan Gaza sejak 30 Mac lalu dalam apa yang mereka sebut sebagai ‘Perarakan Pulang Besar-Besaran’.

Protes kelmarin berlaku dalam skala lebih besar berban­ding dalam beberapa minggu kebe­lakangan ini.

Sekurang-kurangnya 193 orang rakyat Palestin telah terbunuh akibat tembakan Israel sejak Mac lalu, dengan majoriti maut semasa protes di sempadan, sementara seorang askar Israel telah ditembak mati oleh penembak tepat Palestin. – AFP/KOSMO ONLINE



NADIREFORMASI
http://nadireformasi.blogspot.com/

Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

Berita Pilihan

Saiful rayu sumbangan RM1 seorang bantu kempen

PORT DICKSON: Calon Bebas Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson, Mohd Saiful Bukhari Azlan, merayu sumbangan RM1 seorang daripad...

Gambar Terkini

Gambar Terkini
Bekas pembantu peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim, Saiful Bukhari Azlan hari ini “bersalaman” dengan bekas “bosnya” yang meliwatnya.

Popular Posts

Bual Kosong

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2011. Nadi Reformasi - All Rights Reserved
Template Design by Creating Website Published by Mas Template