Headlines News :
Perjuangan Reformasi....
Perjuangan ibarat mata rantai - Kita bukanlah yang memulakan da’wah dan tarbiyyah ini, tetapi kita adalah penyambung dan penerus kepada perjuangan dakwah ini. Perjuangan yang kita lakukan hari ini ialah warisan perjuangan rakyat yang ditindas sebelum ini. Kita bukan yang dahulu tetapi kita bukan yang terakhir. Cuma lakukan yang terbaik diketika zaman kita ini.
Home » » SST: Harga rumah patut turun 3-5%

SST: Harga rumah patut turun 3-5%

Written By Assistant Editor on Sunday, September 30, 2018 | September 30, 2018


Harga rumah sepatutnya mengalami penurunan antara tiga dan lima peratus ekoran pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST) sebanyak enam peratus yang dikenakan terhadap perkhidmatan pembinaan dan bahan binaan.

Ketua Eksekutif Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB), Datuk Ahmad ‘Asri Abdul Hamid berkata, berdasarkan kajian industri, kos pembinaan se­perti simen dan batu-bata yang merupakan faktor menyebabkan kenaikan harga rumah dan bangunan yang rendah seharusnya menjadikan harga rumah juga lebih murah.

Beliau berkata, keengganan sesetengah pemaju untuk me­ngurangkan harga rumah akan memberi impak kepada keseluruhan industri perumahan.

“Saya mahu pemaju menurunkan harga perumahan, kalau kerajaan menarik balik penge­cualian cukai itu, perkara itu akan merugikan pemaju-pemaju yang lain,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Sebelum ini, Menteri Kewa­ngan, Lim Guan Eng memberi amaran yang kerajaan akan menarik balik langkah pengecua­lian SST yang dikenakan terhadap perkhidmatan pembinaan dan bahan binaan sekiranya pemaju perumahan tidak menu­runkan harga rumah.

Bagaimanapun kata Ahmad ‘Asri, harga perumahan keseluruhan itu ditentukan oleh harga pasaran semasa termasuk harga tanah yang semakin melambung tinggi.

Pengecualian cukai itu katanya, bermakna kerajaan juga mengharapkan kos perumahan dan kos pemaju menjadi rendah dan seharusnya mereka me­nyambut baik langkah itu demi kesejahteraan masyarakat kese­luruhan.

“Saya benar-benar terkejut apabila kerajaan mengumumkan perkhidmatan pembinaan dan kos bahan binaan akan dikecualikan daripada SST ke­rana perkara ini sekali gus akan meringankan tekanan ke atas harga rumah, bangunan industri dan bangunan komersial,” ujarnya.

NADIREFORMASI
http://nadireformasi.blogspot.com/

Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

Berita Pilihan

Saiful rayu sumbangan RM1 seorang bantu kempen

PORT DICKSON: Calon Bebas Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson, Mohd Saiful Bukhari Azlan, merayu sumbangan RM1 seorang daripad...

Gambar Terkini

Gambar Terkini
Bekas pembantu peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim, Saiful Bukhari Azlan hari ini “bersalaman” dengan bekas “bosnya” yang meliwatnya.

Popular Posts

Bual Kosong

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2011. Nadi Reformasi - All Rights Reserved
Template Design by Creating Website Published by Mas Template