Headlines News :
Perjuangan Reformasi....
Perjuangan ibarat mata rantai - Kita bukanlah yang memulakan da’wah dan tarbiyyah ini, tetapi kita adalah penyambung dan penerus kepada perjuangan dakwah ini. Perjuangan yang kita lakukan hari ini ialah warisan perjuangan rakyat yang ditindas sebelum ini. Kita bukan yang dahulu tetapi kita bukan yang terakhir. Cuma lakukan yang terbaik diketika zaman kita ini.
Home » » Gempa 7.7 skala Ritcher cetus tsunami di Sulawesi

Gempa 7.7 skala Ritcher cetus tsunami di Sulawesi

Written By Assistant Editor on Saturday, September 29, 2018 | September 29, 2018


JAKARTA: Gempa bumi kuat bermagnitud 7.7 Skala Richter di Sulawesi, Indonesia turut mengakibatkan tsunami di kawasan pantai Palu petang semalam.

Berdasarkan video daripada Badan Nasional Pengurusan Bencana (BNPB) Indonesia, tsunami setinggi 3 meter itu berlaku 5.27 petang waktu Indonesia Timur, kira-kira 22 minit selepas gempa kuat itu menggoncang wilayah Kota Palu dan Donggala, Sulawesi Tengah.

Ketua Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika (BMKG) Dwikorita Karnawati berkata gempa bumi itu menyebabkan berlaku tsunami pada ketinggian lebih dari 50 centimeter hingga maksimum 3 meter.

“Setakat 8 malam, BMKG mencatatkan sebanyak 22 kali gempa susulan dengan kekuatan antara 2.9 hingga 6.3 Skala Richter selepas gempa kuat 7.7 Skala Richter yang berpusat di timur laut Donggala jam 5.02 petang,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Ketua Pusat Data Informasi dan Hubungan Masyarakat BNPB, Sutopo Purwo Nugroho dalam satu kenyataan malam ini berkata setakat ini 6 dilaporkan terkorban akibat gempa dan kejadian tsunami itu.

“Pasukan penyelamat sedang memindahkan penduduk terbabit ke kawasan selamat.

“Berlaku banyak kemusnahan bangunan dan kediaman yang jumlahnya belum dapat dipastikan,” katanya.
Jaringan telekomunikasi di Kota Palu juga kini dilaporkan terputus berikutan banyak menara telekomunikasi terjejas teruk akibat gempa kuat itu, katanya.

Sementara itu jurucakap Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta berkata setakat ini tiada rakyat Malaysia dilaporkan menjadi mangsa dalam gempa itu.

“Pihak kedutaan memantau perkembangan terkini, dan bekerjasama dengan pihak berkuasa Indonesia bagi mendapatkan maklumat terkini,” kata jurucakap itu.



NADIREFORMASI
http://nadireformasi.blogspot.com/

Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

Berita Pilihan

Saiful rayu sumbangan RM1 seorang bantu kempen

PORT DICKSON: Calon Bebas Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson, Mohd Saiful Bukhari Azlan, merayu sumbangan RM1 seorang daripad...

Gambar Terkini

Gambar Terkini
Bekas pembantu peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim, Saiful Bukhari Azlan hari ini “bersalaman” dengan bekas “bosnya” yang meliwatnya.

Popular Posts

Bual Kosong

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2011. Nadi Reformasi - All Rights Reserved
Template Design by Creating Website Published by Mas Template